CIT estoński to wprowadzona w 2021 r. forma ryczałtowego opodatkowania m.in. spółek z o.o., która z roku na rok zyskiwała coraz większą popularność ze względu na odroczony moment opodatkowania (co do zasady dopóki środki pozostają w spółce i są reinwestowane, to nie powstaje obowiązek podatkowy). Na 2025 r. główne korzyści CIT estońskiego obejmują:
Planowane przez MF zmiany
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji[1], który po wejściu w życie w 2026 r. zmieni zasady funkcjonowania CIT estońskiego w 4 następujących obszarach:
(1) Rozszerzenie definicji ukrytych zysków
Najważniejszą zmianą w tym obszarze jest usunięcie przesłanki „związku z prawem do udziału w zysku". Obecnie za ukryte zyski uznawane są tylko te świadczenia, które mogą stanowić substytut dywidendy lub nie posiadają uzasadnienia ekonomicznego. Po zmianie każde świadczenie na rzecz wspólnika lub podmiotu powiązanego będzie mogło zostać zakwalifikowane jako ukryty zysk.
Katalog ukrytych zysków planowo ma być rozszerzony o:
W praktyce oznacza to, że nawet transakcje mające charakter rynkowy jeśli zostały zawarte z podmiotami powiązanymi będą mogły podlegać opodatkowaniu jako ukryte zyski.
(2) Definicja wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą
Po raz pierwszy w przepisach pojawić się ma klarowna definicja wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Za takie mają zostać uznane wydatki poniesione w innym celu niż osiągnięcie przychodów lub zachowanie źródła przychodów, w tym:
Takie wydatki mają być automatycznie wykluczane z kosztów podatkowych i mogą podlegać dodatkowym obciążeniom podatkowym.
(3) Domniemanie wypłaty zysków z okresu CIT estońskiego
Obecnie obowiązuje korzystne dla podatników domniemanie, że w pierwszej kolejności wypłacane są zyski niewypracowane w okresie opodatkowania CIT estońskim. Propozycja zmian odwraca tę zasadę i od przyszłego roku każda wypłata dywidendy po wyjściu z CIT estońskiego ma być automatycznie traktowana jako pochodząca z okresu ryczałtu.
Konsekwencją tej zmiany może być potrójne opodatkowanie w tym samym okresie, tj. CIT + podatek od zysków kapitałowych + CIT estoński. Przykładowo przy wypracowaniu 1 mln PLN zysku i chęci rozdysponowania go w formie dywidendy powstaną następujące zobowiązania podatkowe:
Tym samym w wyniku przyjęcia powyższych zmian efektywna stawka opodatkowania może przekroczyć nawet 50%, co de facto sprawiłoby, że korzystanie z tej formy opodatkowania byłoby dla wielu podatników bezzasadne i rodziłoby ryzyko nadmiarowego opodatkowania.
(4) Liberalizacja wymogów formalnych
Jedną z kolejnych propozycji jest zmiana dotycząca problemów z przygotowywaniem sprawozdań finansowych przy przechodzeniu na CIT estoński. Brak podpisów członków zarządu na sprawozdaniu finansowym nie będzie już skutkował utratą prawa do ryczałtu, pod warunkiem sporządzenia go w terminie i formie elektronicznej. Niestety, ulga ta ma działać na zasadzie abolicji i w zamyśle ma dotyczyć jedynie podmiotów, które wybrały te formę opodatkowani przed 1 września 2025 r.
Konsekwencje dla przedsiębiorców
Planowane zmiany z jednej stronny korygują pewne bolączki CIT estońskiego, jednocześnie wprowadzając ograniczenia, które mogą się okazać niekorzystne dla szerszego grona podatników CIT.
W przypadku wejścia w życie proponowanych zmian przedsiębiorcy korzystający z CIT estońskiego muszą przygotować się na:
Podmioty korzystające obecnie z CIT estońskiego, jak również te planujące wybór tej formy opodatkowania w przyszłości, powinny śledzić postęp prac legislacyjnych mając na uwadze to, że czas na podjęcie decyzji jest ograniczony, a konsekwencje nieprzygotowania mogą być bardzo kosztowne.
Z naszej strony możemy wesprzeć Państwa działalność w tej trudnej i pełnej meandrów drodze, przedstawiając obszerne wyjaśnienia i porady odnośnie tych skomplikowanych i wielowątkowych zmian.
Ta strona została stworzona w kreatorze WebWave.
Projekt i wykonanie: Smart Pixel